Friday, June 29, 2018

گولت های چوبی، کشتی های سنتی کشور ترکیه



یکی از نشانه های فرهنگی و گردشگری کشور ترکیه کشتی های کوچک چوبی می­باشد که در فرهنگ ترکیه از آنها با نام گولت های چوبی یاد می­شود. شما در هنگام گشت و گذار در شهرهای ساحلی ترکیه در کنار دریای مدیترانه و دریای اژه میتوانید در بنادر و یا آبهای ساحلی شاهد تردد این کشتیهای تفریحی بسیار زیبا باشید. امروزه این کشتیهای تفریحی به یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه تبدیل شده اند و روزانه ده ها هزار گردشگر خارجی برای تفریح از آنها استفاده میکنند. برای آشنایی با گولت های چوبی ترکیه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

بسیاری از گردشگرانی که به تور ترکیه سفر می­کنند بر این باور هستند که کشتیهای گولت یکی از ایده آل ترین وسایل حمل و نقل دریایی ترکیه است که برای گشت و گذار در سواحل زیبای دریای مدیترانه و دریای اژه میتوان استفاده کرد.
گولت های چوبی نه تنها در میان گردشگران خارجی، بلکه در میان مردم ترکیه نیز بسیار محبوب هستند. بسیاری از شهروندان ترکیه دوست دارند تا بخشی از مراسم عروسی خود را بر روی این گولت های چوبی برگزار کنند و برای ماه عسل برای یک یا چند شب یکی از گولت های چوبی را اجاره کنند.
یکی از ویژگیهای کشتیهای گولت ترکیه ای آن است که برای مسافران هم بر روی عرشه و هم در زیر عرشه امکانات اقامتی، رفاهی و تفریحی پیش بینی شده است.
به عبارت دیگر، این گولت های چوبی هرکدام یک هتل لوکس و کوچک متحرک هستند که شما از فراز عرشه آنها میتوانید به تماشای مناظر زییای سواحل فیروزه ای کشور ترکیه و مناظر گردشگری کنار ساحل بپردازید.
گولت های چوبی در ترکیه اهمیت و کاربرد زیادی دارند. مردم ترکیه از آنها برای ماهیگیری، حمل و نقل دریایی و همچنین به عنوان یک وسیله تفریحی لوکس استفاده می­کنند. غالب این کشتیها دارای امکانات مناسبی برای برگزاری جشنهای کوچک، انجام تفریحات دریایی و همچنین عرشه مناسب برای ماهیگیری هستند.
در این قسمت بیاید تا در کنار یکدیگر بخشی از ویژگی­های مهم گولت های ترکیه ای را مرور کنیم:
1. طراحی سنتی
عرشه کشتی­های گولت ترکیه­ای به گونه­ای طراحی شده­اند تا برای انجام زندگی روزمره مناسب باشند. به صورت معمول عرشه پشتی گولت ها برای صرف غذا و استراحت مورد استفاده قرار میگیرد. عرشه جلویی آنها نیز برای هدایت کشتی و همچنین تماشای مناظر مورد استفاده قرار میگیرد.
تمام کابینهای گولتهای ترکی به یک اندازه میباشند. همه آنها دارای امکاناتی یکسان، تخت دو نفره و همچنین یک ننو برای استراحت هستند. در همه کابینها دارای حریم خصوصی هستند، کمد و دراورهای مختلفی در آنها جا سازی شده است. همچنین در تمام گولتها نیز حمام و دستشویی بهداشتی نیز قرار داده شده است.
2. گولت های ترکی دارای یک ناخدا هستند
یکی دیگر از ویژگی های گولتهای ترکی آن است که در همه آنها فقط یک ناخدا وجود دارد و اکثر آنها نیز دارای مالک شخصی هستند. شهر بدروم محل اصلی ساخت گولتهای ترکی میباشد.
برای ساخت این کشتیهای چوبی بیشتر از چوب درختان کاج، شاه بلوط و ماهون استفاده می­شود. صدها سال است که چوبهای مورد نیاز برای ساخت گولتها از جنگلهای شهرهای بوربوزان، مرمره و فتحیه تامین میشود و به شهر بدروم منتقل میشود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد آن است که امنیت و ایمنی این کشتیها به اندازه رفاه و لوکس بودن آنها اهمیت دارد و از این نظر با نظارت جدی مهندسان و کارشناسان ساخت آنها پیگیری میشود.
3. تجهیزات مناسب
تمام گولتهای ترکی دارای امکانات و تجهیزات بسیار مناسبی هستند. فرستنده های رادیویی وی اچ اف، تفنگ منور، جعبه کمکهای اولیه، قایق نجات، جلیقه نجات، حلقه های لاستیکی و یک موتور الکتریکی یدک بخشی از تجهیزات اصلی این کشتیها است. به علاوه، تجهیزاتی نظیر سیستم پخش موسیقی  پیشرفته، تلفن ماهواره ای، تلویزیون، دستگاه پخش ویدیویی و دی وی دی پلیر نیز در همه آنها وجود دارد.

مجموعه این عوامل باعث شده است که تمام گردشگرانی که در تور لحظه آخری ترکیه خود برای گشت و گذار از گولتهای ترکی استفاده میکنند با یک خاطره خوش و هیجان انگیز آنها را ترک کنند.



No comments:

Post a Comment